Betalning

Har jag samma OCR-nummer varje månad?

Nej, det beror på faktureringspartnern. Om din faktura kommer från vår partner Riverty och är på månadsbetalning, har du samma OCR-nummer varje gång. Men på övriga fakturor och årsbetalning är OCR-numret olika varje gång. 

Det är viktigt att kontrollera fakturan för att använda rätt OCR-nummer. Du kan se vilken fakturapartner som skickat fakturan genom att titta längst upp i det vänstra hörnet på fakturan. Företagsnamnet som står vid "Returneras till" är fakturapartnern.

Jag önskar betala via autogiro, hur funkar det?

Du kan enkelt ansöka om att betala med autogiro via din internetbank. Viktigt att tänka på är att vi har olika faktureringspartner, antingen faktureras du via SBM eller Riverty. För att ta reda på vilken faktureringspartner du får faktura från så kan du kolla på en tidigare faktura, högst upp i det vänstra hörnet. Företagsnamnet som står vid "Returneras till" är den partnern som du ska ha autogiro till. Så här betalar du via autogiro

Du kan även fylla i en autogiroblankett och posta in den till oss. Så ansöker du om autogiro.

 

 

Hur avslutar jag autogiro?

Du avslutar autogiro via din internetbank. Om du skulle vara mitt i en avtalsperiod så kommer du att få en papersfaktura skickad till dig i stället.

När får jag min faktura?

Vid nyteckning av en försäkring skickas fakturan ut ca 10 dagar efter. Vid månadsbetalning via Riverty skickas fakturor ut den 12:e i varje månad.

Hur lång tid tar det för min betalning att komma in?

Det tar vanligtvis 2-4 bankdagar (helgfria vardagar) för din betalning att registreras hos oss.

 

Vad har SBM för betalningsalternativ?

De flesta av våra försäkringar ligger som månadsbetalning. Du kan välja att betala via faktura eller autogiro, här hittar du mer information om våra olika betallösningar.

 

Vad gör jag om en faktura gått till inkasso?

Kontakta Gothia inkasso på telefon: 0340-66 44 40

Att du får ett inkassokrav beror på att du ej har betalat en faktura trots eventuella påminnelser. Inkassobolaget skickar då ut ett inkassokrav till dig, vilket kommer innebära extra avgifter. Viktigt är att du då betalar fakturan och/eller kontaktar inkassobolaget för mer information.

 

Hur lång tid tar det innan autogiro fungerar?

Det tar ca 2 veckor från det att vi fått in ifylld ansökan. Har du fått betalningsavier via post under tiden så betala in dem. 

 

Vad händer om jag väljer att inte betala ett förnyelseerbjudande?

Din försäkring avslutas på slutdatum för perioden. Om du har autogiro så förnyas din försäkring automatiskt, du behöver kontakta oss för att säga upp din försäkring, fyll i kontaktformuläret.

Uppsägning

Vad gäller om jag vill säga upp min försäkring?

Generellt gäller avslut i enlighet med slutdatum på din försäkringsperiod. Viktigt att du läser villkoren om vad som gäller för just din tilläggsförsäkring. Har du fler funderingar kring uppsägning av din försäkring kan du kontakta oss via kontaktformuläret.

Hur säger jag upp min försäkring?

För att säga upp din försäkring fyller du i formuläret här.

Vad händer om jag inte betalar ett förnyelseerbjudande?

Försäkring avslutas på slutdatum för perioden. Om du har autogiro behöver du se till att avsluta ditt autogiromedgivande. Kolla med din internetbank om du kan avsluta ditt autogiro där eller så kan du kontakta kundservice genom att fylla i kontaktformuläret här.

 

Ångerrätt

Hur lång ångerrätt har jag?

Du har 14 dagars ångerrätt. Vi tillämpar självklart lagen om distansavtal och utanför affärslokaler.

 

Vad behöver jag göra för att ångra mitt köp?

För att ångra ditt köp kontaktar du kundservice via kontaktformuläret.

Skadeanmälan

Vart ska jag sända skadeanmälan?

Enklast fyller du i skadeanmälan via vårt skadeformulär.

Om du skriver ut en skadeanmälan kan du posta den till:
SBM Försäkring AB, Box 45110, 104 30 Stockholm

Eller mejlar den till: skadehantering@sbmforsakring.se

 

Hur lång tid brukar det ta att hantera ett skadeärende?

Det kan ta upp till 3 arbetsdagar. 

Hur gör jag en skadeanmälan?

Behöver du anmäla en skada gör du det enkelt via skadeformuläret.

 

Har min skadeanmälan kommit fram?

Efter att du gjort en skadeanmälan via webbformuläret får du en bekräftelse på mejl. Där efter tar det upp till 3 arbetsdagar tills skadan blivit hanterad.

Problem med att fylla i skadeanmälan online?

Viktigt att tänka på när du fyller i skadeanmälan online är att fälten blir felmarkerade om du skriver mellanslag, bindestreck eller andra tecken för personnummer och telefonnummer. 

Fältet personnummer, fyll enbart i ditt personnummer med siffror utan mellanslag och bindestreck.
Fältet telefonnummer, fyll enbart i ditt telefonnummer med siffror utan mellanslag och bindestreck.

Självriskreducering

Vad innebär självriskreducering?

Genom att teckna SBM:s tilläggsförsäkringar kan du få ersättning för erlagd självrisk i samband med skada (läs villkor). En förutsättning för ersättning är att skadan har reglerats av motorfordonsförsäkringsbolaget och att motorfordonsförsäkringsbolaget faktiskt har betalat ut ersättning samt att den försäkrade har erlagt självrisk.

 

Finns det någon försäkring som täcker flera typer av skador?

Ja , med SBM Självriskreducering Bil Total och Privatleasing Extra får du ett komplett tilläggsskydd och det bästa komplementet till din ordinarie bilförsäkring. 

 

Finns det självriskreducering för olika skador?

Vi har självriskförsäkringar som täcker olika sorters skador. 

Upptäck våra försäkringar:
> Självriskförsäkring Bil Total
> Privatleasing Extra
> Väghjälp
> Olycksfallsförsäkring Trafik

 

Väghjälp

Vad gör jag om oturen är framme och behöver hjälp längs vägen?

Väghjälp / Väghjälp Premium
Du ringer SBM Väghjälps larmnummer: 0771-88 89 90. Var beredd att ange uppgifter som registreringsnummer, vad som har hänt samt var någonstans fordonet befinner sig.
Om du har försäkringen Väghjälp Person ska du alltid ange ditt personnummer. 

Väghjälp Smart
Om din bil får driftstopp och du behöver assistans ringer du till valfritt assistansbolag för att sedan höra av dig till oss. Vi täcker din kostnad upp till 1 500 kr.

Hur funkar det med hyrbil, hotell eller hemresa?

Väghjälp premium
Om bilen inte skulle gå att laga på plats eller inom fyra timmar på verkstaden får du ersättning för hyrbil, hotell eller hemresa (maxbelopp 25 000 kr).

Väghjälp
Om bilen inte skulle gå att laga på plats eller inom fyra timmar på verkstaden får du ersättning för hyrbil, hotell eller hemresa (maxbelopp 3 000 kr).

Väghjälp Smart
I försäkringen ingår det INTE någon ersättning för hyrbil, hotell eller hemresa. Du står själv för den kostnaden.

Vem löser hyrbil eller hotell till mig?

Väghjälp / Väghjälp Premium
Det gör vår partner Viking som hanterar larmservice.

Väghjälp Smart 
I försäkringen ingår det INTE någon ersättning för hyrbil eller hotell. Du löser det själv och står för den kostnaden.

Vad händer om någon annan kör min bil, gäller försäkring ändå?

Ja, det är bilen som är försäkrad och gäller oavsett vem som kör den.

Undantaget är om du har Väghjälp person, då är det enbart personen som står på försäkringen som den gäller.

Vad händer om jag använder annat larmnummer än SBM's?

Väghjälp / Väghjälp Premium
Det är enbart SBM's larmnummer: 0771-88 89 90, som täcks av försäkringen. 

Väghjälp Smart
Om din bil får driftstopp och du behöver assistans ringer du till valfritt assistansbolag för att sedan höra av dig till oss. Vi täcker din kostnad upp till 1 500 kr. 

Betalar jag någon självrisk?

Nej, du betalar ingen självrisk för SBM's vägassistansförsäkringar. Vägassistans ersätter heller inte erlagd självrisk hos annat försäkringsbolag. 

 

När börjar en vägassistansförsäkring att gälla?

Den gäller från dagen efter den dag avtal ingicks med SBM.

 

Övrigt

Har du bytt bil?

Viktigt att veta är att vid ett byte av bil behöver du kontakta SBM då regestreringsnummer inte uppdateras automatiskt när du säljer bilen, samt att försäkringen inte avslutas automatiskt vid såld bil.

Vad innebär att SBM är försäkringsförmedlare?

SBM Försäkring AB är ett försäkringsförmedlingsföretag. Detta innebär att Finansinspektionen utövar tillsyn över att SBM Försäkring och deras försäkringsförmedlare uppfyller alla legala krav för att få bedriva försäkringsförmedling. Om du vill kontrollera en viss förmedlare, kontakta Finansinspektionen på telefonnummer 08-408 980 00.

SBM Försäkring AB är även registrerat som försäkringsförmedlare hos Bolagsverket. Klicka här för att läsa mer om SBM.s tillstånd som försäkringsförmedlare.